Robert kersten vraagt op 4 september 2016:
Eriba caravans biedt als optie op het type Nova GL, en SL een Trailer control (ATC) systeem aan wat als functie heeft in het geval van heftig slingeren van de caravan dit te onderdrukken, en ervoor te zorgen dat deze weer in het gelid raakt.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 september 2016:
Dit zijn zeer nuttige systemen die in geval van nood inderdaad de caravan in het juiste spoor houden. Ik heb alleen ervaring met LEAS (vergelijkbaar met ATC). In praktijk nooit nodig gehad maar in een test situatie doet het wat het moet doen. (zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php
Belangrijk is wel om de remote control (kastje om te zien of het werkt of tegenwoordig de App) te installeren. Tevens is voor een goede werking van ATC wel een goede stroomvoorziening in de auto/caravan noodzakelijk en is het zaak te zorgen dat het systeem onder normale omstandigheden niet ingrijpt, omdat anders het geheugen vol kan lopen.
Tijs antwoordt op 4 september 2016:
Ik heb ook alleen ervaring met LEAS, gelukkig ook niet in noodsituaties. Wel al een paar keer situaties gehad waar ik iets te hoekig over de weg ging, in combi met wat wind, waardoor het systeem ingreep. Je voelt dan echt dat de caravan remt, wat natuurlijk helemaal de bedoeling is van zo'n systeem.
Ik ben het met de observaties van Menno eens:
* Melding in de auto over de werking van het systeem. LEAS heeft een duidelijk zoemer bij ingrijpen.
* Goede stroomvoorziening: onder mijn auto heb ik een eigen stroomaansluiting voor de LEAS. Ook handig als ik op de bergwegen in Noorwegen rijd. Weinig kans op scharen bij normale rijstijl, maar wel veel geslinger en gehobbel. Dan gaat de stekker eruit en de kabel met een tie-wrap vast aan de hendel van het neuswiel.
Helemaal makkelijk zou een systeem zijn dat je met een knop kunt aan- en uitschakelen vanuit de auto. Heeft iTBS van Triorep dat niet? Zeker ook eerst naar kijken!
Andre de Haan antwoordt op 4 september 2016:
Sinds maart dit jaar rij ik met I-TBS van TRIOREP. Heeft de antislinger en rem oplossing voor in de heuvels van bijvoorbeeld Frankrijk in 1 systeem zitten. Absoluut top om mee te rijden. In de auto heb ik een verklikkerlampje waarmee ik kan zien of hij in werking is of standby. De aan/uitknop en het hele systeem zit in de disselbak ingebouwd. Bij het ATC moet je er nog een ander systeem bijkopen om ook het duwen van de caravan en daarbij de werking van de oplooprem te kunnen beheersen door de gestabiliseerde koppeling te strekken.
Succes met je beslissing. Grn, Andre
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.