Caravantrekker.nl

Velg en band rapido club 32

Jos vraagt op 27 augustus 2016:

Ik heb een Rapido Caravan club 32 van 1994 met een MTM van 850 kg.
De banden van deze caravan zijn aan vervanging toe en een van de velgen is behoorlijk krom.

Op dit moment zitten op de caravan banden met maat 155/70 R13, en een laad index van slechts 75 (max. belasting 387 kg).

Deze banden zitten op een stalen velg met code 4Jx13, een Flat Hump en een offset van ET0. De velg is 4 gaats met een naafdiameter van 85 mm en een steekmaat van 130 mm. Tot dusver heb ik alleen een leverancier kunnen vinden die een soortgelijke velg met een offset van ET20 en een dubbele hump (H2) kan aanbieden.

1) Kunnen op deze caravan andere stalen velgen worden geplaatst en zo ja welke zijn dat? Ik heb begrepen dat een dubbele hump (H2 i.p.v. FH) de voorkeur geniet, omdat de band dan beter op zijn plaats wordt gehouden bij het nemen van bochten.

2) Zijn er andere bandenmaten die op deze caravan geplaatst kunnen worden die wel voldoende draagvermogen hebben en zo ja welke zijn dat en op welke velgen kunnen deze worden geplaatst?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Stef antwoordt op 27 augustus 2016:

wat de kromme velg betreft: hoe krom is deze en kan deze evt. nog gericht worden ? Evt. Fotootje erbij ?

Wat de banden betreft: ik zou naar de maat 155/80 R 13 toe gaan of te wel : 155xR 13 en daneen bandje van Maxxis Trailermaxx monteren , dan heb je ineens een load index van 89 of te wel 580 kg.


Mvg
Stef


Jos antwoordt op 27 augustus 2016:

De velg is helaas niet meer te repareren; ik ben hiervoor al bij een velgenspecialist geweest. Geeft de velg met een offset van ET20 (i.p.v. ET0) geen problemen? M.a.w. hoeveel speling is minimaal nodig tussen band en zijkant van de wielkast en tussen velg en torsi as van de caravan?

De bandenmaat 155/80 R 13 is 1,55 cm hoger. Geeft dit geen problemen met de wielkast van de Rapido Club 32 caravan? M.a.w. hoeveel speling is minimaal nodig tussen band en wielkast bij een beladen toestand van de caravan?


Sjef Bertens antwoordt op 27 augustus 2016:

Jos, er zijn banden genoeg 155/70x13 met een hogere index b.v. 82 of 86.
Kijk maar eens online.

Het ET maatverschil is op zich niet zo problematisch de hartlijn van het wiel komt inderdaad 20 mm naar binnen, dus een iets kleinere spoorbreedte maar geen echte overbelasting op de lagers.
Het belangrijkste, of hij voldoende ruimte heeft, zul je moeten uitproberen.
1,5 tot 2 cm afstand is voldoende, die afstand verandert toch niet bij het inveren.


Stef antwoordt op 27 augustus 2016:

Ik heb is eventjes zitten kijken bij mijn leveranciers , wat deze kunnen leveren.
Je spreek over een 4jx13 inch velg . Ik vermoed ( en dat komt overeen met deze velg ) dat deze aanhanger standaard op 145/80x 13 inch bandjes gestaan heeft met 75 loadindex. Gezien de omtrek en de loadindex heeft men destijds gekozen voor 155/70x 13.
Nu word er ook voor de Rapido een 4,5j x13 inch velg geleverd en hier wordt gemonteerd een band met de maat 155/70 of 155/80 .
Aangezien er alleen in de maat 155/80 een loadindex van 89 te krijgen is , zou ik hiervoor gaan en dan gelijk 2 nieuwe velgen kopen met een breedte van 4,5 inch.
De velgen die ik kan krijgen voor de Rapido hebben allebei een ET waarde van 20. Ik neem aan dat dit geen probleem zal opleveren met de wielkast

Mvg
Stef


Jos antwoordt op 27 augustus 2016:

Allereerst mijn dank voor jullie snelle reactie.

Ik zal morgen even nameten wat de vrije ruimte is tussen de huidige band en wielkast resp. tussen velg en torsi-as en koppel dat dan aan jullie terug.

Sjef, van de bandenmaat 155/70 R13 heb ik op het internet nog geen hogere laadindex dan 78 kunnen vinden. En dat is niet helaas voldoende bij een MTM van 850 kg.

Stef, is het verstandiger om voor de optie bandenmaat 155/80 R13 op een 4,5Jx13 velg te gaan in plaats van de optie bandenmaat 145/80 R13 op een 4,0Jx13 velg? En kan een band met maat 155/80 R13 ook op een 4,0Jx13 velg worden geplaatst?


Stef antwoordt op 27 augustus 2016:

Om met je laatste vraag te beginnen :
Dat kan , je hebt het nu ook met de 155/70 band.
Omdat je toch een nieuwe velg gaat aanschaffen met een iets andere ET waarde , dan zou ik gelijk voor de 4,5 gaan omdat de 155/80R13 wat mooier op past en dit ook door mij leverancier wordt aanbevolen.
Ik zou het wel aan bede zijde doen zodat de sporing aan beide kanten gelijk is.
Bij de 155/80 heb je gelijk voldoende laadvermogen op je bandjes

Mvg
Stef


jean-paul antwoordt op 28 augustus 2016:

155/80R13 heeft een loadindex van 79 en dat is 437kg per stuk.(erg krap bij een MTM van 850 kg)
Deze banden zijn 3cm groter dan de banden die er nu op zitten.
Neem 165/70R13 XL deze hebben een loadindex van 83 en dat is 487kg per stuk ,en die zijn slechts 1,4 cm groter dan de banden die er nu op zitten.
Of je neemt de 165/70R13C met een loadindex van 88 en dat is 560kg per stuk.


Kees antwoordt op 28 augustus 2016:

Ik zou het wel aan beide zijden doen zodat de sporing aan beide kanten gelijk is.

Sporing veranderd niet door wielen of banden wissel.


Jos antwoordt op 28 augustus 2016:

Ik heb inmiddels de vrije ruimte in de wielkast opgemeten met huidige band (155/70 R13) en velg (4Jx13 en offset ET0) bij een maximale caravan belasting van 850 kg.

Tussen de zijkant van de huidige band en de wielkast is een ruimte van 8 cm. De afstand tussen de zijkant van de huidige velg (4Jx13 en ET0) en de torsi as bedraagt bijna 5 cm. De vrije ruimte aan de bovenkant van de band tot aan de wielkast is ruim 5 cm.

Een eerste vergelijking tussen de bandenmaat 155/80 R13 en 165/70 R13, beide met de nieuwe velg (4,5Jx13 en ET20) levert het volgende op:

- Bij bandenmaat 155/80 R13 en velg (4,5Jx13 en ET20) zal de vrije ruimte tussen de zijkant band en wielkast met 2 cm (a.g.v. offset ET20) en tussen zijkant velg en torsi as met ruim 2,6 cm (2 cm a.g.v. offset ET20 + 0,635 cm a.g.v. velgbreedte 4,5 inch). De vrije ruimte tussen deze band en rechter wielkast zal dan 6 cm gaan bedragen en de afstand van de nieuwe velg tot de torsi as zal dan 2,3 cm gaan worden. De vrije ruimte aan de bovenkant van de band tot aan de wielkast zal 3,5 cm gaan bedragen, aangezien de nieuwe band 155/80 R13 1,55 cm hoger is dan de huidige band.

- Bij bandenmaat 165/70 R13 en velg (4,5Jx13 en ET20) zal de ruimte tussen zijkant band en wielkast worden ingekort met 2,5 cm (2 cm a.g.v. offset ET20 + 0,5 cm a.g.v. bandbreedte 165). De vrije ruimte tussen deze band en rechter wielkast zal 5,5 cm gaan bedragen. De afstand van de nieuwe velg tot de torsi as zal eveneens 2,3 cm gaan worden. De vrije ruimte aan de bovenkant van de band tot aan de wielkast zal 4,3 cm gaan bedragen (de nieuwe band 165/70 R13 is 0,7 cm hoger dan de huidige band).

Voor wat betreft de laadindex heb ik voor maat 155/80 R13 ook banden met een laad index 83 kunnen vinden (zie http://www.autobandenmarkt.nl).

Laat me maar even weten of beide combinaties veilig genoeg zijn voor deze caravan, en welke combinatie de voorkeur geniet. Mogelijk dat een van jullie al ervaring met banden/velgen voor de Rapido club 32 caravan?


Stef antwoordt op 28 augustus 2016:

Kees@ wanneer er een andere ET waarde wordt gebruikt veranderd weldegelijk de spoorbreedte!

Jos@ zoals ik al in mijn eerste reaktie aangaf, adviseerde ik om een naar Maxxis Trailermaxx te kijken , in de maat 155x13
Deze heeft een loadindex van 89/91 en is speciaal gefabriceerd voor aanhangers/caravans.
Ik rijd er zelf ook op met een tandemasser en ga zo volgend jaar vervangen voor dezelfde bandjes. Dan zijn ze 7 jaar en ga ze uit voorzorg vervangen

Mvg
Stef


Kees antwoordt op 29 augustus 2016:

Stef, sporing en spoorbreedte zijn twee totaal verschillende zaken.


Jos antwoordt op 31 augustus 2016:

Mijn excuses voor de late reactie.

Ik begrijp dat door het naar binnen vallen van de band (2 cm aan elke kant als gevolg van ET20) de spoorbreedte van de wielen van de caravan met 4 cm zal worden ingekort. En vraag me af of dit verkeerstechnisch is toegestaan en dus geen problemen kan gaan opleveren.

Ik hoor graag van jullie.


Stef antwoordt op 31 augustus 2016:

Is technisch geen enkel probleem. Spoorbreedte van aanhangers zijn niet geregistreerd in het kentekrnbewijs. Wat wel het geval is met motorvoertuigen.
Ik heb zelfs het vermoeden dat deze caravan origineel op een velg staat met een ETwaarde van 20
Wat ik ook voor je ontdekt hebt is dat er een rapidoclub in nederland bestaat : www.rapidoclub.nl
Voor 5 euro per jaar ben je al lid en daar zit best wel veel specifike kennis over Rapido caravans

Mvg
Stef


Jos antwoordt op 1 september 2016:

Stef, mijn dank voor jouw snelle reactie over de spoorbreedte. Hiermee kan ik verder. En de rapidoclub in nederland is inderdaad een goede aanrader.

Met vriendelijke groet,
Jos


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker