Opel Mokka 1.2 Turbo 130 |
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Opel is 200 tot 280 kg te laag voor de Hobby. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 200 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de Opel Mokka 1.2 Turbo 130 zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Hobby met een gemiddelde belading te hoog om er veilig grote afstanden mee te rijden. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is eigenlijk niet zo geschikt om over grotere afstand te rijden.
Scores om te vergelijken
De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1400 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1200 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 55 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Opel maar 55 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 75 kg voor de beladen caravan! Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Opel en de Hobby een gewichtsverhouding van 109%. Dat is zeer ongunstig! Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 100%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
Opel Mokka 1.2 Turbo 130 |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van
De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Voor prettig en ontspannen rijden met de caravan raden we deze combinatie zeker niet aan!
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: